TERKINI : KWSP Umum Benarkan Pengeluaran Khas Akaun 2 Untuk Tujuan Peribadi 2022


Memang tidak dinafikan ramai yang mengeluh begitu sukar dan begitu lama duit masing-masing tersimpan dalam kantung dengan caruman yang dilakukan melalui I-akaun KWSP online

Tetapi tahukah ada banyak jenis pengeluaran yang boleh anda lakukan selagi mana mengikut syarat yang telah ditetapkan oleh pihak KWSP.

Sebenarnya anda dibenarkan untuk melakukan pengeluaran KWSP dari akaun 2 untuk tujuan peribadi anda sendiri dan tujuan untuk membina atau ubah suai rumah, untuk peribadi, pendidikan dan lain-lain. 

Pengeluaran KWSP Akaun 2 Untuk Tujuan Peribadi

Berikut anda boleh semak butiran termasuk jenis pengeluaran, borang permohonan, cara memohon duit pengeluaran Akaun 2 KWSP untuk peribadi 2022.

1) Pembayaran Ibadah Haji

Untuk mengurangkan bebanan anda menunaikan haji, duit daripada akaun anda boleh dikeluarkan dengan membuat permohonan pengeluaran KWSP i-Akaun untuk perbelanjaan haji dan tujuan daftar haji dengan Lembaga Tabung Haji.


2) Pembayaran Rawatan Perubatan

Jika anda menghadapi masalah melibatkan masalah kesihatan dan 36 penyakit kritikal, anda boleh melakukan pengeluaran pada akaun 2 bagi menampung kos perubatan dan pembelian alat kesihatan.


3) Pengeluaran Untuk Pembelian Rumah

Pihak KWSP memberi kemudahan untuk membantu ahlinya memiliki rumah pertama sendiri sama ada melalui pembinaan rumah sendiri, membeli rumah subsale, rumah lelong, atau beli melalui Permohonan Rumah Mesra Rakyat 2022.


4) Pengeluaran Untuk Pendidikan

Bagi yang ingin menyambung pengajian ke peringkat pengajian tinggi perlu membayar yuran yang mahal untuk menikmati kemudahan Universiti.

KWSP memberikan pilihan dan kemudahan pengeluaran EPF untuk anda menampung pengajian anak anda jika kemudahan Pinjaman PTPTN tidak mencukupi.

Post a Comment

9 Comments

  1. Encik saya ingin mohon untuk penggeluaran kwsp saya untuk mengunakan wang dimasa sekarang kerana saya sekarang sudah tidak ada kerja dan tidak layak lagi untuk beekerja di sebabkan saya sakit kulit iaitu penyakit sejenis siearosis saya harap encik memahami sitiwasi saya sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada socso sebelum ni, kamu boleh tanya kat socso selain drpd kwsp.

      Delete
  2. Salam, saya pergikan pengeluaran segera untuk kelangsungan hidup sebab saya baru sahaja hilang kerja sebab syraikat melaksanakan mengurangkan kos.

    ReplyDelete
  3. Lagipun pengeluaran2 itu semua ada sudah memang dari dulu lagi, lain lah kalau ada pengeluaran khas untuk situasi sekarang.

    ReplyDelete
  4. Tidak kerja,untuk pembelanjaan sekolah anak2

    ReplyDelete
  5. Ni jangan lah letak 2.0 kasi orang sumpah seranah admin jer.. lemah

    ReplyDelete
  6. Macam mana nak buat pengeluaran untuk kegunaan harian

    ReplyDelete
  7. Kita memang susah sekarang banyak hutang harap boleh approve

    ReplyDelete
  8. Harapan ada pengeluaran KWSP 2.0 sebab keadaan sekarang barang mahal hutang keliling..sewa rumah tertunggak anak anak semua nya ke sekolah

    ReplyDelete