[RASMI] : Tarikh Permohonan Baharu & Pengemaskinian Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021 Kini Dibuka ~ Mohon Sekarang!



Untuk makluman, permohonan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021 iaitu bantuan yang telah menggantikan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 akan dibuka tidak lama lagi. Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021 adalah merupakan antara bantuan yang sangat dinanti-nantikan oleh majoriti rakyat Malaysia memandangkan wabak pandemik Covid-19 ini telah memberikan satu kesan yang sangat besar kepada pendapatan orang ramai. 


Untuk pengetahuan anda semua, tidak semua pemohon BPR 2021 yang perlu melakukan permohonan baharu kerana terdapat kategori pemohon yang hanya perlu melakukan kemaskini permohonan sahaja dan ada juga pemohon yang memang perlu melakukan permohonan baharu. 


Sila ikuti segala perkongsian yang pasukan KerjayakuKini telah sediakan di bawah ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan dengan kategori yang perlu melakukan kemaskini serta tarikh permohonan baru bagi Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021 dibuka.


PEMOHON YANG PERLU MENGEMASKINI


Untuk makluman, pemohon yang perlu melakukan kemaskini permohonan untuk penerimaan BPR 2021 adalah mereka yang terdiri daripada:

  • Penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) DAN;
  • Penerima Bantuan Prihatin Nasional 2.0 

Seperti mana yang telah dimaklumkan, Bantuan Prihatin Nasional (BPR) 2021 adalah merupakan bantuan yang telah menggantikan BSH 2020. Jadi, segala data pemohon yang digunakan adalah diambil daripada data penerima BSH 2020 yang terdahulu. Penerima BSH dan BPN 2.0 akan secara automatik lulus dalam bantuan BPR 2021. 

Jika anda adalah merupakan pemohon yang tergolong dalam kategori ini, anda tidak perlu melakukan permohonan baharu lagi sebaliknya anda hanya perlu melakukan kemaskini permohonan apabila dimaklumkan nanti. 

Jika anda terlupa sama ada anda pernah menerima bantuan BSH 2020 / BPN 2.0 atau tidak, anda boleh melakukan semakan semula melalui laman yang disediakan di bawah ini: 

PEMOHON YANG PERLU MELAKUKAN PERMOHONAN BAHARU

Untuk makluman, hanya kategori perumahan berikut sahaja yang perlu melakukan permohonan baharu BPR 2021: 
  • Bukan penerima Bantuan BSH 2020
  • Bukan penerima Bantuan BPN 2.0 
  • Berpendapatan isi rumah RM5,000 dan ke bawah

TARIKH PERMOHONAN BARU & SEMAKAN BPR 2021

Untuk pengetahuan anda semua tarikh untuk melakukan permohonan baharu serta pengemaskinian Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) 2021 adalah bermula pada 15 Januari 2021 sehingga 15 Februari 2021 (tarikh tutup adalah tertakluk kepada perubahan dari semasa ke semasa). 


Untuk melengkapkan permohonan, setiap pemohon haruslah sertakan bersama segala dokumen sokongan permohonan BPR yang telah dinyatakan sebelum ini. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya dalam melakukan permohonan yang baharu ini. 

**Sila kongsikan artikel ini kepada lebih ramai rakan-rakan dan ahli keluarga anda agar lebih ramai orang yang memerlukan dapat melakukan bantuan ini di saat kita semua mendepani penularan wabak pandemik Covid-19 yang mana sedikit sebanyak telah menjejaskan sumber pendapatan kita.

Post a Comment

2 Comments