Cara Mohon Online & Kemaskini BSHR Fasa 2 (Mei & Ogos) 2020



Bagaimana cara untuk anda membuat proses kemaskini dan juga semakan status pembayaran Bantuan Sara Hidup (BSH) untuk bulan Mei & Ogos tahun 2020 ini?
Macam mana anda nak buat pendaftaran BSH untuk fasa dua ini? Adakah ia melibatkan prosedur yang sama?



Cara Mohon Online & Kemaskini BSHR Fasa 2 (Mei & Ogos) 2020 menyampaikan kepada anda segala proses yang perlu anda lalui untuk membuat kemaskini dan semakan status pembayaran BSH Fasa 2 nanti. Pastikan juga anda sentiasa peka dengan maklumat terkini mengenai BSH ini.


Masih berminat?
Jom teruskan bersama kami!

BANTUAN SARA HIDUP (BSH) FASA DUA

‘Penyaluran fasa kedua Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 tidak dapat dikreditkan ke dalam akaun kira-kira 300,000 penerima berikutan nombor akaun bank yang didaftarkan tidak tepat.’
– Menteri Kewangan, Lim Guan Eng
Antara sebab utama mengapa anda masih belum menerima duit BSH atau dikreditkan ke akaun penerima adalah kerana perbezaan maklumat di mana penerima iaitu suami manakala akaun bank adalah nama isteri. Perbezaan maklumat ini membuatkan proses mengkreditkan duit ke akaun anda terbantut.
Walaupun terdapat banyak percanggahan mengenai isu ini, namun tiada lagi kenyataan rasmi yang dikeluarkan pihak LHDN yang dapat kami kongsikan dan bincangkan bersama di sini. Sama-sama kita nantikan apa-apa kemaskini yang baru.
  • BSH kali ini mengutamakan keluarga dengan menyediakan dana tambahan sebanyak RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun ke bawah (terhad 4 orang sahaja). Manakala bagi anak OKU tiada had umur dikenakan.
  • Ibu bapa tunggal dan warga emas (berkahwin / bujang).
  • Pemohon kategori Bujang pula akan menerima RM100 penghujung Mac nanti.
  • Golongan OKU yang menerima Elaun Pekerja Cacat RM400 sebulan turut layak menerima BSH Bujang RM100.

Kemaskini & Semak Status Pembayaran BSH (Mei & Ogos) 2020

Berikut kami kongsikan maklumat mengenai proses kemaskini BSH yang terkini serta beberapa maklumat penting yang lain buat rujukan anda;
Proses kemaskini boleh dibuat secara online atau secara manual di kaunter-kaunter LHDN terdekat dan semua pemohon WAJIB kemaskini permohonan BSH masing-masing kecuali kategori Bujang.
KEMASKINI BANTUAN SARA HIDUP 2020

Hanya pemohon kategori Bujang dan warga emas tidak perlu kemaskini permohonan BSH.
Selain kategori tersebut, anda wajib kemaskini permohonan masing-masing.
Antara maklumat yang diperlukan ketika proses kemaskini ialah:
  • Status perkahwinan termasuk kahwin, cerai atau kematian pasangan
  • Alamat surat menyurat terkini dan emel
  • Nombor telefon bimbit dan rumah
  • Maklumat akaun bank
  • Maklumat pasangan dan tanggungan
  • Maklumat waris
Kegagalan mengemaskini akan menyebabkan permohonan anda tidak akan diproses dan tidak layak menerima pemberian BSH fasa kedua dan ketiga pada Mei dan Ogos nanti.
SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BSH 2020
  1. Pembayaran BSH fasa kedua akan dibuat pada bulan Mei manakala fasa ketiga pada bulan Ogos nanti.
  2. Anda boleh semak status permohonan sama ada di portal rasmi bsh.hasil.gov.my atau melalui applikasi Bantuan Sara Hidup.
  3. Selain itu, anda juga boleh menghubungi LHDNM: 1-800-88-2747 atau MoF: 03-8882 4565 / 4566 untuk semakan status permohonan.
  4. Pembayaran akan dikreditkan terus ke akaun bank yang telah didaftarkan.
PERMOHONAN BANTUAN SARA HIDUP 2020


Permohonan baru dan kemaskini BSH telah dibuka 1 Februari lalu hingga tarikh tutup 15 Mac ini. Ia boleh dibuat secara online atau melalui borang Bantuan Sara Hidup yang disediakan seperti berikut:
Semua borang ini boleh diserahkan di kaunter-kaunter LHDNM, pejabat Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), pejabat SUK negeri atau di pejabat daerah berhampiran.
Antara dokumen yang diperlukan ketika mengisi borang Bantuan Sara Hidup:
Pemohon
  • Salinan Sijil Perkahwinan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri / JPN; atau
  • Salinan Sijil Kematian pasangan yang dikeluarkan oleh JPN; atau
  • Sijil Perceraian (asal dan salinan) yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri / JPN; atau
  • Salinan Sijil Dekri Nisi / Dekri Nisi Mutlak yang dikeluarkan oleh Mahkamah
Pasangan
  • Salinan pengenalan Pasangan (MyKad / MyPR / MyKAS); atau
  • Salinan Pasport / Visa / UNHCR / Pas Sempadan / No. KP Lama / Sijil Lahir
Anak
  • Salinan Sijil Lahir
  • Salinan Sijil Daftar Anak Angkat yang dikeluarkan JPN (bagi anak angkat)
Setiap pemohon MESTI mengisi maklumat telefon bimbit kerana nombor tersebut akan digunakan bagi tujuan Transaction Authorizatian Code (TAC). Nombor TAC akan digunakan ketika pemohon log masuk MyBSH bagi membuat semakan, kemas kini permohonan, cetakan, paparan permohonan dan Peti Mel secara dalam talian.
Nombor TAC akan dihantar ke Nombor Telefon Bimbit yang telah didaftarkan.

KESIMPULAN

Kami berharap perkongsian kali ini dapat memberi penjelasan yang jelas kepada anda dan sekaligus memudahkan segala urusan anda yang melibatkan Bantuan Sara Hidup Rakyat ini.
Selamat berjaya kami ucapkan kepada yang baru memohon BSH dan sentiasa peka terhadap apa-apa maklumat terkini mengenai BSH ini.

Terima kasih kerana terus memilih kami sebagai sumber utama maklumat terkini untuk anda.

Post a Comment

8 Comments

  1. Replies
    1. Nama: __ Hendi Zikri Didi
      Kota: _______________ Malacca
      pekerjaan: _ Pemilik bisnis
      Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

      Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

      Aplikasi / Pusat Kontak
      E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
      WhatsApp ____________________ + 447723553516

      Delete
  2. Bagi akaun bank,adakah ianya guna pakai no akaun bank isteri yg sebelum nie,mohon pencerahan pihak tuan..

    ReplyDelete
  3. Saya nak tnya pasal BSH saya..saya blm lagi tuntut bsh saya..bsh ada tempoh kah..bg yg belum tutut bsh...

    ReplyDelete
  4. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  5. saudara-saudara
    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

     .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com   
    Hubungi Says::+62 857 1997 9422
    Whatsapp::+62 857 1997 9422

    ReplyDelete
  6. instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete